Tarina Giantista

Se on suurin, pisin ja raskain. Siitä puhutaan kelkkailijoiden keskuudessa aina kunnioittavaan äänensävyyn. Se on satoja kilometrejä itsensä ruoskimista kuplavolkkarin kokoisessa patikossa. Se on kisa joka repii, raastaa ja kiduttaa. Kisa joka tekee voittajastaan legendan…

Giantin esikuvat löytyvät Ruotsin puolelta , missä aikanaan ajettiin pitkiä safarikisoja, joista legendaarisin oli Kiirunan kisa. Mallia haettiin myös Amerikassa ajettavasta I-500 kilpailusta, josta idean isät Komulainen ja Erolan Arska vainaja arvelivat että pannaan paremmaksi ja näin idea 900 kilometrin ajamisesta kahden päivän aikana tuli. Komulainen kertoi ideasta seurakavereille. Se ei saanut kovin lämmintä vastaan ottoa esim. Tuovilan Jussi-vainaakin oli alkuun tyrmännyt idean täysin. Ajatus oli siinä määrin jäänyt Jussia kuiten vaivaamaan että seuraavana pyhänä hän hyppäsi kelkan selkään ajoi Ivalossa mutkat ja soitti pojille että on se vain mahdollista ajaa 450km päivässä!
Näin ensimmäisten Giant Enduroiden formaatti oli syntynyt ja saanut siunauksen.

Kisan konsepti muuttui radikaalisti vuonna 1995 jolloin kilpailuun tuli mukaan erikoiskokeet ja kisa lyhennettiin 600 kilometrin rypistykseksi. Muutos ei ollut kaikkien mieleen, mutta pakon sanelema. Ilman uudelleen järjestelyjä kisan ajaminen olisi ollut liian kallista ja vaarallista. Kilpailussa oli paljon tien ylityksiä joissa oli toki stoppimerkit, mutta eihän kilpailijat niitä aina huomanneet.
Giantista kasvoi nopeasti legenda kelkkailijoiden keskuudessa. Kuljettaja joka selvitti kilpailun oli automaattisesti osa kilpailijoiden eliittiä. Jos kilpailussa vielä pärjäsi oli maine vetomiehenä tai naisena taattu. Kilpailun näkyvyys oli 90 luvulla kovaa luokkaa. Urheiluruudussa kilpailusta oli helikopteri kuvaa ja molempien päivien tulokset tehtiin koko kansalle selväksi. Nykypäivänä television urheiluohjelmiin on todella vaikea päästä, mutta internetissä www.giant.fi sivuille päivittyy tulokset lähes reaaliajassa. 90-luvulla koko ajanotto hoidettiin manuaalisesti paperille kirjoittaen, mikä oli savottana valtava. Vuoden 2015 Gianttiin hankittiin kerholle sähköiset maaliportit joiden ansiosta hyvin pelannut ajanotto on parantunut entisestään tulosten tarkkuudella sekä nopeudella. Jos joku ajattelee ettei näin pitkässä kilpailussa tällä ole mitään merkitystä, niin voi miettiä sitä tosi asiaa, että onpahan eräänä eräänä vuonna kisa voitettu vain 7 sekunnin erolla!

Kisaan on vuosien varrella osallistunut kuljettajia useista eri maista kuten Norjasta, Ruotsista ja jopa Paris-Dakar-sankari Ranskasta! Kirk Hibbert oli mukana ensimmäisessä kilpailussa ja on jossain haastattelussa sanonut kisan olleen elämänsä hienoin. Kilpailijamääränä 130-140 kuljettajaa on sopiva määrä. Kipurajana on pidetty nykyään 100 kilpailijaa, mutta eipä tuota ole vielä koskaan tarvinut perua vähäisen osanottajamäärän vuoksi.